Lada 4x4 žije dál v modernizovaném balení. Připomeňte si, jak Niva původně vznikla

Lada 4x4, dříve známá jako Niva, se začala vyrábět v roce 1977, její vývoj začal už ale o několik let dříve. V té době jistě nikdo netušil, že ve výrobě vydrží dlouhé desítky let.

Lada 4x4 (známá též jako Niva) je bez diskuze klíčovou součástí sovětského, respektive ruského, automobilového průmyslu. Pro rok 2020 přichází v dalším modernizovaném balení, které ji má oživit pro další léta, a tak jsme se rozhodli připomenout, jak vlastně automobil s interním označením VAZ 2121 původně vznikl.

 

Dnes už legendární offroad se začal sériově vyrábět 5. dubna 1977, práce na něm ale začaly už na začátku sedmdesátých let. Za myšlenkou stál tehdejší šéfdesignér automobilky VAZ Vladimir Solovjov, který se rozhodl navrhnout bytelný automobil pro venkovské obyvatelstvo Sovětského svazu, schopný zvládnout i podmínky tamějších tuhých zim. Solovjov se přitom nepochybně inspiroval vozidly Moskvič 415 a Iž-14, která se však nikdy nedostala do sériové výroby.

Myšlenka se zalíbila i na nejvyšších postech, a tak byla v roce 1970 zadán sovětským automobilkám AZLK, Iž i VAZ zadán úkol postavit terénní automobil, který by byl zároveň pohodlný jako osobní auta. Z toho vycházel i pozdější charakter projektu, kdy byl vyvíjený vůz popisován jako kombinace Renaultu 5 a Land Roveru.

Volžské automobilové závody sice při návrhu prvního sériového vozu, VAZ 2101, využívala spolupráce s Fiatem (šlo o licenční verzi Fiatu 124), novinku si však sovětské automobilky měly už vyvinout vlastními silami.

 

Začalo to krokodýlem

Původní plány počítaly s využitím rámové konstrukce s tuhými nápravami, tak typické pro tehdejší offroady, uvažovalo se dokonce i nad použitím karoserie vyráběného modelu VAZ 2101 (tedy žigulíku), kterou by jen doplnil pohon všech kol. Nakonec ale byla realizována tehdy revoluční myšlenka mladých konstruktérů v čele s Pjotrem Michajlovičem Prusovem, kteří prosazovali auto se samonosnou karoserií, nezávislým zavěšením přední nápravy a stálým pohonem všech kol. Jelikož podobně koncipované terénní vozy tehdejší doby používaly rámovou konstrukci, je dnes Lada 4x4 v některých kruzích považovaná za první SUV světa.

Podle této myšlenky vznikly už první prototypy z jara 1972, přezdívané krokodýl. Se sériovým autem ale měly funkční vzorky s interním označením VAZ-E2121 (e jako experimentální) společné jen máloco. Šlo totiž o automobil s otevřenou karoserií a zcela jiným designem, definovaným lichoběžníkovou maskou doplněnou o kulaté světlomety.

Tyto prototypy totiž vznikly hlavně kvůli tomu, aby mohla být co nejdříve otestovaná zamýšlená technika. Třeba rozvor se totiž už shodoval s pozdějším sériovým autem.

 

Přichází Niva

Už o rok později následovaly další funkční vzorky, které už byly sériové Ladě Niva mnohem bližší. Už měly třídveřovou uzavřenou karoserii s charakteristickou siluetou, jednotlivé detaily se ale pořád lišily – jiná byla maska chladiče nebo kulatá koncová světla. Design už zpracovával Valerij Pavlovič Sjomuškin, který prosadil i mezinárodní označení Niva. To v novém tisíciletí koupil Chevrolet, nyní ho však opět vlastní Lada.

Později slavné jméno se už objevilo právě na prototypech z roku 1973 (interně VAZ 2E2121). Vybráno bylo údajně kvůli tomu, že bylo krátké a zvučné, navíc se mohlo bez problémů užívat po celém světě. Jen v SSSR jej už nesl kombajn, na něj se ale rychle zapomnělo.

Více ZDE: https://www.auto.cz/lada-4x4-zije-dal-v-modernizovanem-baleni-pripomente-si-jak-niva-puvodne-vznikla-132679